onsdag 4 maj 2011

Marcus: Radioterror - en antologi

Nu blir det allvar. För nu ska vi tala om ett störande inslag i arbetsmiljön som övertrumfar alla vassa föremål, kapande maskiner och asbestdrivor med hästlängder. Inte sällan hamnar jag och mina tappra gossar på större arbetsplatser, så kallade "byggen" där det tycks vara obligatoriskt med minst en kraftfull radioanläggning i varje rum som, med volymen fixerad på max låter reklamradion ha herraväldet över luftrummet. Inte sällan vaktas dessa installationer av muskelärt och numerärt överlägsna styrkor från allehanda menlösa hantverkarskrån. Dessutom har reklamradio en fasansfull förmåga att tränga igenom bergsborrar, motorer och hörselskydd och vidare in i ett försvarslöst medvetande. Här följer en selektiv summering av de värsta av de värsta:


The Voice

Kännetecken: Autotune, USA på svenska.

Förekomst: På klubben. I gymmet. I BMW 323 med tonade rutor. Fritidsgården. Där det förekommer turre bling-bling, vita jeans och klibbigt hår.

Beskrivning: Det är urbant, det är nere med gatan och kidsen. Det är South beach L.A. via da club och vidare ut till Skärholmen. Det här är en tummelplats för allt som är fult, futtigt och andefattigt från den amerikanska urbankulturen. Tänk er det sämsta från MTV och låt sen Ussher lägga en högstämd autotune över alltihop och vi börjar närma oss. The Voice är den kanal som ligger i bräschen när det gäller att sudda ut gränsen mellan reklam, musik och innehåll.


Riks FM - bäst musik just nu?

Kännetecken: Idol. Schlageryra året om. Hitlisteproduktioner efter formulär 1A enligt löpande band - principen.

Förekomst: Hos frissan. I gallerian. I alla sammanhang där det förekommer Gula blend och hårspray.

Beskrivning: Braksvennigt, hurtigt kallprat varvas med reklam och Idolsinglar och ännu mera reklam för just nästa stora skivsläpp från årets Idolskörd. Formatet bygger på en psykisk utnötningstaktik som slår andan ur mig redan efter tio minuter. Om det här hade varit godkänt som militär förhörsmetod hade man kunnat stänga ner Guantanamofängelset innan det ens var färdigbyggt. Riks FM är, förutom sin militära potential även det officiella soundtracket till Farsta.


Bandit Rock

Kännetecken: Allt som är ett hån mot begreppet rockmusik.

Förekomst: Kellys. Storbyggen. Varhelst det finns tråkiga verkstadsmiljöer fyllda med snubbar, bockskägg och tatueringar som var obeskrivligt töntiga redan på idéstadiet.

Beskrivning: Ett givet och högljut örongodis för alla som tycker att de senaste tio-femton årens utveckling inom amerikansk FM-rock har varit positiv. Återigen har vi att göra med ett koncentrat av allt som är fult, futtigt och andefattigt från USA. Fast utövarna i det här fallet är vita.
Här blandas nu-metal, överproducerad radiorock, Takida och andra likvärdiga ljudformationer som gör livet lite mindre värt att leva med en konstlad och pubertal grabbighet så fanatiskt urbota löjlig att jag vill hugga av mig kuken, köra upp den i arslet och ägna resten av mitt liv åt att leva som Maria från Sound Of Music i ren protest. Ussher - kom tillbaka, allt är förlåtet!

Puh, jag tror vi får runda av här för nu börjar jag få ont om invektiv. Känns ändå skönt att ha spjälkat upp allt det här eländet. Kanske finns det fler som drabbats och som delar min vånda över de dagliga audionala våldtäkterna? De säger ju att man inte kan komma vidare i sin egenterapi förens man satt ett namn på sin fiende, och det stämmer nog, även om researchen för dagens inlägg åter kastat mig handlöst ner i en brådjup alkoholism.

4 kommentarer:

Burgschki sa...

Åh haha så mitt i prick. Fast vad är Bandit-radion?

Min kille jobbar ibland för ett snickeri i Hamburg kallat Schreiner und Fertig. I deras verkstad lyssnar de nästan uteslutande på punkrock á Dead Kennedys och varje dag är de någon som lagar mat åt alla andra.

Det är fint men inte så jättebra betalt.

slowmotion. sa...

jo serru, Lugna favoriter med Knugen Faller har behandlat samma problem. Alltså jag förstår inte hur det jävla radiojludet tar sig in och förbi alla slags isoleringsmatrial. satan?

Marcus Sköld sa...

Burgschki: Banditradion är för inomhusmiljön vad svavelsyra är för hornhinnan. I enklare termer.

Det där snickeriet låter ljuvligt. Lite som vår verksamhet fast mysigt och trevligt.


Slowmotion.:

Ett bra musiktips där! Glömde ta med Lugna Självmordsfavoriter i min antologi. Det blev helt enkelt för mycket att ta in på en och samma gång. Annars tycker jag att Lugna Favoriter sätter den egna ribban ungefär vid texten till deras paradlåt: Maoro Scoccos "Till Dom Ensamma".

Kraxpelax sa...

bÖg