tisdag 13 september 2011

Lindholmen, Göteborg, 201109013

Hej Marcus.

När jag läser ditt brev blir jag full av förundran. Förundran gällande din person och, för all del, ditt ordförråd. Det händer då och då att du gör mig lite häpen med din ordvrängningar och fantasifulla formuleringar. Så verkligen denna gång. Därför har det gått en liten tid, kanske lite väl lång, innan jag väl satt mig ner för att svara dig.
Nåväl.
Det slår mig att du, när du i pressat läge, skall svara på mina frågor använder dig av ett språkbruk lite som en härskarteknik. Jag ville inte på något sätt raljera över ditt yrkesval (som jag anser bestämt är livslångt) men kanske provocera lite för att få ut någon form av substans men vad jag möts av är någon hopdiktad avhyvling som skulle få självaste Jan Guillou imponerad. Hur tänker du? Vad vill du? Jag förstår att ditt språkbruk är någon slags svarsmekanism för jag antar att du inte på riktigt ifrågasätter förkovrande i form av studier? Samtidigt känner jag ju dig så pass väl att jag vet att de ord som frekvent rinner ur din mun är fitta, knulla, kuk, gubbråtta eller liknande. Jag vill också rätta dig på några punkter gällande de studier du löjeväcker i ditt brev.

1. Min byggutbildning är på Yrkeshögskolan och inte universitetet.
2. Utbildningstiden är 2 år och inte 3.
3. Du har inte jobbat 7 år i byggbranschen. Så vitt jag vet ljög du in dig som förman på något bygge i Norge redan år 2000 och innan det? Ja det där vet ju bäst själv.
4. Jag har inte bestämt mig för att cementeras in i byggbranschen i och med att jag pluggar utbildningen. Jag hoppade på en kurs i ekonomisk historia på universitetet förra veckan. Varför? För att bredda min perspektiv som du så fint uttryckte det.

Jag förstår inte riktigt tanken med att du drar ner Robert i den här smutsen också men jag antar att din avund mot att vi gått vidare i livet (lite oklart när det kommer till Robert kanske) gör sig gällande. Jag pratade med Robert i veckan och det LÄT som att han faktiskt gått vidare trots sitt gästspel i din frånvaro. Du kanske sitter på närmare info där?

Jag frågade om Basse i mitt tidigare brev. Hur mår han? Vad är hans planer? Han pratade om att gå till sjöss. Hur blev det med det?

Jag gillade för övrigt din analys av Saras arbete med sidan. Där håller jag med dig fullständigt.

De "stora grejer på lut" som du hintar om lämnar jag därhän. Jag tror inte ett ögonblick på att det ligger någon sanning i det utan ser det som ett ganska välartat försök att skifta fokus.

Någonstans saknar jag dig, käre vän, men just nu har jag inga som helst problem med det. Jag skulle dock uppriktigt veta hur du egentligen mår och om du får någon rätsida på tillvaron. Kan du hålla dig från spriten? Jag hoppas verkligen det. Motorsågar och Marinella är ingen vidare kombo. Om du frågar mig dvs.

Jag har för övrigt utökat min djursamling något, eller jag kanske ska säga vår, katten är ganska drivande i just den här frågan. En grävling och ett par inglasade ormar är på ingång. Jag ser på bilden du skickar med att du också samlar. Har du någon kontakt som sitter på något guldkorn? Jag skulle verkligen vilja ha en uggla, allra helst en järv.

1 kommentar:

Ståålpe! sa...

du skrev fel, rövgäng heter det!