tisdag 20 december 2011

Söderort Stockholm 2011-12-20

Nisse

Din tindrande och stämningsfulla julhälsning togs emot med glädje. Att vare sig jag eller Sebastian bemödat oss med ett svar är anmärkningsvärt och ytterligare en intäkt på den loja och karaktärslösa hållning som numera är legio på det här bygget. Vi befinner oss i en strävsam dag-för-dag tillvaro som inte bjuder många stunder till kontemplation och sociala åtaganden. Som underställda daglönare är vi slavar under verksamhetsårets järnhårda kalenderbeting. Det är dagar ut och veckor in med staplar och diagram som ska uppfyllas med motsvarande mängd arbetsresultat och besiktningsklara objekt. En tillvaro fjärran från sus och dus som i det göteborgska student- och societetsliv du uppehåller dig i.

Nu märker jag hur det här börjar låta mer och mer som en lätt förorättad klagosång, och det var verkligen inte meningen. Men vanans makt är stor och jag behöver en liten startsträcka innan jag kan bryta upp med mitt automatiserade jämmer och gå vidare in på oväsentligheterna.

Jag och Sebastian har i veckan varit föremål för företagshälsovårdens granskande organ! Jo tack. Vi fick, förutom att lämna blod och kiss i en burk (ej samma), samtala med en snäv doktor och svara på en massa frågor. Sen blev vi utvärderade.

Förutom de sen länge etablerade yrkesrelaterade åkommorna såsom stenlunga, ledstelhet och gikt fick vi även ett par nya punkter vardera i protokollet. Jag, som redan innan lagt mig till med en hård och obeveklig Errol Flynn/Lennart Hyland approach, och därvid en livsföring med samma nitiska självbevarelsedrift som hos en målsökande missil, möttes av en uppgivet rynkad panna och glasögon nedlagda i en allvarsam gest. Sebastian, som föredrar att inta sina sockerarter i ojäst form fick även han en och annan allvarsam reprimand. Domen var bestämd och eftertrycklig - sluta bete er som en spritkåt femtonåring/sockerdopad tioåring med frispel på ett barnkalas!

Fast vi hade läst på innan och kommit på att hela utövningen var belagd med tystnadsplikt så vi tog det hela med lugn och behärskning - Va tänker du göra åt det då, böggubbe?

Nä, just det. Här jobbar vi på vårt sätt. Vi blev hemskickade och doktorn lovade höra av sig när han var färdig med blodet och kisset. Nästa dag var allt som vanligt igen. Och tragiskt nog var det här lite av en höjdpunkt på den gångna säsongen. Och med det sagt kan du kanske förstå att vår tystnad snarare vittnar om ett obefintligt rapportunderlag än en avig och okamratlig inställning.


/Marcus

6 kommentarer:

Medelklassman sa...

Jag älskar er.

Marcus Sköld sa...

Medelklassman: Och kärleken är besvarad. Du har vunnit en personlig konsultation. Risken finns att din kärlek kommer avta en aning om vi får gå lös på ditt hem. Men det tar vi då i så fall.

Burgschki sa...

jag älskar er också.

Anonym sa...

BEE..that 's GUY and he's also in a " HURE"?
Why is GUY in a " HURE" and to do WATT?
Because is it MEL who's with CONNIE MACK and GILLES?
And is it CHO- LADD- BALDWIN- CRUISE and
" KILL U"?
What do AK'S have to do.....with OSIRIS?

Marcus Sköld sa...

Burgschki: Du är sockret i min skål och flickan på bilden i mitt fickur.

Anonym: Jisses, där tog du mig på sängen. Får jag återkomma efter helgerna när min hjärna klarnat något?

Nils G sa...

Jaha allt är sig likt alltså. Skönt att höra.

I övrigt håller jag med anonym. Rakt igenom. Lysande resonemang. Jag hade inte kunnat säga det bättre själv.